Ecooter-R2 / díl první

Pracovní verze recenze pro Chiptron.cz a část pro Robodoupě – termín 2020/06 – průběžné info a geneze vzniku, doplňování a opravy

Zaměřeno na elektroniku, elektrické vlastnosti baterií a IoT aplikaci.


Foto ze stránek https://www.ecooter.cz/

Ecooter E2R / E2P DUAL

Motor – stejnosměrný, hliníkový, bezkartáčový
Udávaný výkon 4 kW (zatím u elektroskútrů bylo běžné 1-3 kW)
Max. rychlost 90 km/h, kroutící moment 165 Nm
Dojezd 150 km (při prům. 30 km/h) / 200 km (při 35 km/h)

Tolik deklarováno v technické specifikaci

Ze stránek https://www.ecooter.cz/

Baterie – Li-ion a klasická 18650

Základní údaj 64V, Li-ion Samsung – pak jsou k dispozici dvě velikosti – nazveme si je B1 a B2:
B1 (základní, velká, 40 Ah)
B2 (v setu pro E2R DUAL, 20 Ah)

Li-ionky známe, v současnosti v oblasti elektrických „vozítek“ a přenosných zařízení asi nejpoužívanější typ. Chemický princip je velmi podobný jako v lithium-polymerových bateriích. Základem velkých baterií bývá standardní „váleček“ s označením:  18650 – udávané napětí 3,7 / 4 / 4.2 V – jak se komu hodí. Pravdou je, že tyto články jsou velmi citlivé na napájecí napětí – podbitím i přebitím hrozí nejenom totální zničení článku, ale v celém packu packu může způsobit i explozi nebo vzplanutí. Proto je zásadní elektonika, která to uhlídá, od hlídání mezních stavů až po důmyslné balancéry, které hlídají jednotlivá dílčí napětí. Baterie je totiž tvořena sériovo-paralelnim propojováním jednotlivých článků. (Paralelní zvětšuje proud a kapacitu, sériové pak škáluje výsledné napětí)

64 V je zde nejspíše tvořeno 16-ti bateriemi (každá má snadno násobitelné 4V)
16 * 4.0 = 64
16 * 4,2 = 67
Na nabitém článku jsem naměřil skoro 73 V
73 / 16 = 4.5 (takže články jsou možná přebíjené a tím je snižována jejich životnost)

Zkoušel jsem nabíječku připojit i k solárním panelům, v místě měření jsem měl pouze 2 x 250W (což je 500W) a v sestavě:
45 V solární regulátor > 24 V > měnič na 220V čistý sinus, 2000W > to při plném slunci s vypětím sil dobíjí i velký článek.

Nabíjecí příkon:
B1 > rozběh 500W klesá k 450W a níže
B2 > rozběh 200W klesá k 150W a níže

dále se zaměříme na kapacitu baterií, a to jak podle údajů ze skútru, tak naším zařízením, které v laboratorních podmínkách graficky proměří obě baterie s malou proudovou zátěží – zkusíe pokles? nabito 70V (lépe 67) pokles o nějakých 8V (což by mělo být 0.5V na článek)



Den první:
ujel jsem 20 km, mám 100kg a velká baterka padla z 93% na 50% 
trochu jsem za to tahal v režimu sport, ale víc než 73 km/h to nedalo

Měříme – další pokračování po víkendu – už i první jízdy, pečlivě zaznamenané v tabulce