hamik182

25. díl – OctopusLAB
EDU_KIT1 – představení

Možnosti práce mikrokontroléru ESP32 ve spojení s Micropythonem jsme si nastínili před necelým rokem. Od té doby se ale řada věcí změnila – základní desku robotBOARD s modulem DO-IT máme již v šesté verzi a vyšlo i několik nových verzí Micropythonu s upravenou podporou BLE (bluetooth low energy). Museli jsme několikrát reagovat na změny a náš systém doznal proto také značných úprav a vylepšení. Vyvíjíme elegantní nástroj pro rychlé vzdálené přehrávání programového kódu v lokální síti (deployer). Vytváříme vlastní programové balíčky na platformě pypi.org, pracujeme na kompletní dokumentaci v češtině (docs.octopuslab.cz), testujeme nové možnosti vytváření a přehrávání kódu od vizuálního programovacího nástroje Blockly, přes webové IDE (Integrated Development Environment = vývojové prostředí), kde webový server běží na ESP. Zkoušíme i práci s IDE třetích stran (například thonny.org).

Výše uvedený výčet pouze potvrzuje, jak je současný vývoj rychlý. To platí především pro mikroelektroniku a programování. Tradiční radioamatéři to nemají tak „divoké“ a vystačí si ve svém oboru stále se „sto“ let známými principy. Ale i tam se číslicová technika protlačila tak, že odborník na 5G už je více číslicový než „analogový“ (a není to s nadsázkou).

Opakovaně proto připomínám, že je důležité na to brát ohled a neustrnout ve vlastním vzdělávání. Na vyučující a vedoucí kroužků to klade nebývalé nároky. Kdo před dvaceti lety upravoval osmibitové počítače (například s mikroprocesory řady 8080 / Z80), pronikl do tajů mikropočítačů a jejich programování, mohl být 10-15 let na výsluní. Třeba legendární mikrokontrolér Intel 8051 a jeho klony nebo pak PIC16F84A se „používají“ dodnes a princip jazyka symbolických adres (assembler) i pro novější obvody zůstává také stejný. Pak přišlo dodnes populární Arduino (s řadičem Atmel), ale kdo u něj setrvává i po pěti letech a nechce si přiznat, že doba opravdu pokročila a nové možnosti nabízejí řádově více, tomu trochu ujíždí vlak.

OctopusLAB sdružuje partu nadšenců, které fascinují moderní technologie, pomocí kterých se snažíme udržet tempo, protože pod pojmem „moderní“ (na rozdíl od umění) stále rozumíme „nejnovější“.
Měli jsme možnost pořádat několik workshopů (například i pro Deloitte, zahraniční studenty projektu Erasmus…), jednáme s dalšími subjekty a firmami o možné spolupráci. Díky zájmu ze strany jednotlivců, kroužků i škol, se mezi zájemce dostalo už několik desítek kusů naší stavebnice, kterou jsme pojmenovali EDU_KIT1.

EDU_KIT je modulární sestava, kterou využíváme pro rychlé vyvíjení malých IoT nebo robotických aplikací. Osvědčila se jako výukový kit pro naše workshopy, které pořádáme od roku 2018. Byli jsme osloveni z více stan a některé nabídky nám bylo líto odmítnout – a tak se podařilo uskutečnit celou řadu akcí.

Úvod do IoT (pro Deloitte Praha), ESP + Micropython pro ERASMUS (zahraniční studenti z Řecka a Rakouska) nebo zahraniční stážisté (Francie), Crypto camp IoT (Paralelní polis – Institute of Cryptoanarchy), účast na Maker Faire, projekt Parallel garden…
Do světa se tak dostalo několik desítek „stavebnic“, jedna větší várka byla například pro INFIS (Střední školu informatiky a finančních služeb z Plzně).